Budgetøkonomisk potentiale ved at sårbare unge gennemfører en HF uddannelse

11-11-2024

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet en analyse af det budgetøkonomiske potentiale, når sårbare og udsatte unge gennemfører en HF-uddannelse. Analysen er blevet til i samarbejde med Lind Foundation.

Analysen er baseret på registerdata for unge, som opfylder kriterierne for at blive indskrevet på en HF-uddannelse gennem HF-Fundamentet, som er et tilbud for sårbare unge der af forskellige årsager har svært ved at komme i gang med og/eller gennemføre en ungdomsuddannelse. Uddannelsen er særlig tilrettelagt til at støtte unge med angst og andre svære problematikker til at gennemføre en HF.

Vi har fulgt de unges forbrug af ydelser og aktiviteter i de offentlige budgetter i op til 10 år. Samtidig har vi kontrolleret for en række karakteristika, så de unge, der hhv. gennemfører en HF-uddannelse i løbet af fire år og ikke gennemfører en HF-uddannelse, er sammenlignelige.

Målgruppen

Den budgetøkonomiske potentialeberegning er baseret på en målgruppe, som ligner målgruppen for HF-Fundamentet. Med udgangspunkt i drøftelser med Lind Foundation og HF-Fundamentet, inkluderer målgruppen unge, som har moderate psykiske lidelser, autisme og udvalgte svære psykiske lidelser, fx skizofreni.

Derudover er der afgrænset på fagligt niveau, dvs. at de unge har opnået en bestemt karakter i dansk, matematik og engelsk ved folkeskolens afgangseksamen, og at de unge ikke i forvejen har gennemført en ungdomsuddannelse.

Hovedkonklusioner

Hovedkonklusionerne, når sårbare og udsatte unge gennemfører en HF-uddannelse, er:

  • Der er budgetøkonomisk samlet set et negativt nettoresultat for det offentlige. Dette drives dog primært af øgede udgifter til uddannelse, og hvis der ses bort fra uddannelsesudgifter, er der samlet set en økonomisk gevinst for det offentlige ved at investere i sårbare og udsatte unges ungdomsuddannelse.
  • De budgetøkonomiske gevinster drives særligt af øget beskæftigelse samt besparelser på sociale indsatser til voksne og indkomstoverførsler.
  • De unge kommer således videre i uddannelsessystemet, hvilket budgetøkonomisk giver øgede udgifter for staten, som dog bør betragtes som en fortsat positiv investering i den unge.

Hent udgivelsen og beregningen

Du kan hente den økonomiske analyse af via linket nedenfor:

Budgetøkonomisk potentiale ved at sårbare unge gennemfører en HF uddannelse.pdf

Du kan hente beregninger af det budgetøkonomiske potentiale, der er lavet i SØM version 3.2, via linket nedenfor:

Potentialeberegninger ved at sårbare og udsatte unge gennemfører HF - Erfaringsdatabasen.xlsb

 

 

Om materialet

AKTØR
Lind Foundation og
Social- og Boligstyrelsen

AKTØRTYPE
Social- og boligstyrelsen

MATERIALETYPE
Budgetøkonomisk potentialeberegning

UDARBEJDET
11/11 2024

Kontakt

Linda Klokker Andersen
S: Fuldmægtig