ICS som fælles fagligt fundament kommer børn, unge, familier og professionelle til gode. Som det vigtigste oplever børn og unge, at deres behov sættes i centrum.
At anvende ICS som metode er et stærkt afsæt for høj kvalitet i sagsbehandlingen. Det skyldes, at ICS fremmer en systematisk og helhedsorienteret sagsbehandling, hvor løbende inddragelse af barnet eller den unge, forældre og netværk er grundlæggende i det faglige arbejde.
ICS-metoden understøtter børne- og ungerådgiveren i:
- At holde en ”rød tråd” og klar faglig sammenhæng gennem hele sagsforløbet.
- At have fokus på at afdække ressourcer og problemer omkring barnet og familien.
- At være opmærksom på løbende at indhente relevante oplysninger, der sikrer et nødvendigt og tilstrækkeligt vidensgrundlag.
ICS som fælles fagligt fundament
ICS og udredningsværktøjet anvendes med samme grundsyn og udgør et fagligt fundament, som understøtter rådgiver i en helhedsorienteret tilgang.
Med ICS som det fælles faglige fundament bliver rådgivere for børn og unge med funktionsnedsættelser klædt på til også at tilrettelægge sagsbehandlingen på baggrund af socialfaglige overvejelser og ikke alene ud fra et kompenserende perspektiv.
Tilsvarende bliver rådgivere på området for børn og unge med behov for særlig støtte hjulpet til at vurdere, hvad der er særligt vigtigt at belyse, når de møder et barn eller en ung med funktionsnedsættelse, som også har behov for særlig støtte.