Social færdighedstræning er en pædagogisk metode til udvikling og fastholdelse af sociale færdigheder. Det overordnede mål med metoden er at bedre borgerens forståelse af mellemmenneskelige signaler samt træne deltagerens sociale handlekompetence. Metoden støtter dermed borgeren i at reintegreres i samfundslivet ved at øge den enkeltes kognitive evner og sociale handlemuligheder.
Analysen er baseret på data på deltagere i Social Færdighedstræning i perioden 2018 til 2020, hvor borgere med autisme, erhvervet hjerneskade, udviklingshæmning, moderate psykiske lidelser og/eller svære psykiske lidelser blev tilbudt indsats i 16 kommuner.
Vi har fulgt deltagernes forbrug af ydelser og aktiviteter i de offentlige budgetter i op til 5 år efter de startede i indsatsen. Deltagernes forbrug af ydelser og aktiviteter sammenlignes med en konstrueret kontrolgruppes forbrug af ydelser og aktiviteter i samme periode.
Hovedkonklusioner
Hovedkonklusionerne ved at tilbyde Social Færdighedstræning er:
- Social Færdighedstræning er en positiv investering i mennesker med autisme, erhvervet hjerneskade, udviklingshæmning samt moderate eller svære psykiske lidelser for det offentlige
- Borgere, som har deltaget i Social Færdighedstræning, modtager i mindre grad socialpædagogisk støtte i botilbudslignende tilbud og i højere grad socialpædagogisk støtte i eget hjem end kontrolgruppen
- Borgere, som har deltaget i Social Færdighedstræning, har færre indlæggelser på sygehuse end borgere i kontrolgruppen
Hent rapport og beregningen
Du kan hente analysen og den budgetøkonomiske beregning af Social Færdighedstræning i SØM via linkene nedenfor:
Hent budgetøkonomisk evaluering af Social Færdighedstræning.pdf
Hent SØM-beregning af Social Færdighedstræning.xlsb