Mestringsluppen bygger på kognitiv adfærdsteori og består af et gruppeforløb til børn i målgruppen, et gruppeforløb til børnenes nære voksne, samt vidensdeling med børnenes skole.
Mestringsluppen er en helhedsorienteret indsats med fokus på social mestring af hverdagen. Indsatsen bygger på kognitiv adfærdsteori og social læring.
Indsatsen består af tre dele, som er detaljeret beskrevet i tre guider. I guiderne er der en række tilpasningsmuligheder, så forløbene tilpasses den gruppe af børn, som deltager i et konkret forløb. Temaer og struktur er fast, men måden at arbejde med temaerne på vælges ud fra børnenes alder, kognitive niveau mv.
Gruppeforløb til børn
Gruppeforløbet består af ni ugentlige sessioner, hvor den sidste session er fælles med de voksne. I forløbet vil børnene gennem aktiviteter og lege udforske og øve en vifte af sociale situationer. Undervejs introduceres børnene til konkrete redskaber til at øve deres mestring.
Gruppeforløb til nære voksne
Forløbet består af fem sessioner, som afvikles parallelt med børnegruppens forløb. Den sidste session er fælles med børnene. I forløbet vil de nære voksne blive introduceret til det, som børnene arbejder med, så de kan støtte børnenes læring og brug af nye mestringsevner til hverdagen uden for gruppesessionerne.
Vidensdeling med skole
Undervejs i indsatsen deles viden om indsatsen med kontaktpersoner i børnenes skole, så de kan støtte børnenes læring og brug af nye mestringsevner i skolehverdagen.