I Danmark har et stort antal botilbud for personer med udviklingshæmning implementeret den neuropædagogiske forståelsesramme. Praksiserfaringer fra botilbud peger på en række forhold, der er fremmende for implementering af neuropædagogik.
Neuropædagogik bliver anvendt i et relativt stort omfang på botilbud for personer med udviklingshæmning i Danmark.
Neuropædagogiske kvalifikationer
Flere centrale personer på området fremhæver som et grundlæggende krav, at den neuropædagogiske indsats bygger på et indgående kendskab til neurovidenskaben (Mortensen, 2014/ Thybo, 2013/ Fredens, 2012). Der er ikke et entydigt krav til, hvilke faggrupper der kan arbejde med neuropædagogik, da tilgangen henvender sig bredt til forskellige faggrupper.
Praksiserfaringer fra botilbud
To botilbud, Landsbyen Sølund i Skanderborg og Sødisbakke i Mariager, har anvendt neuropædagogik i en årrække.
Landsbyen Sølund er et botilbud med 14 boenheder og et aktivitetstilbud for voksne personer med udviklingshæmning og Sødisbakke er et specialpædagogisk bo- og aktivitetstilbud for voksne personer med udviklingshæmning.
Begge tilbud vurderer, at det er fremmende for implementeringen, at:
- samtlige medarbejdere bliver uddannet i neuropædagogik
- uddannelsen planlægges som en vekselvirkning mellem teori og praksis med et indlagt neuropædagogisk projekt, hvor der arbejdes med neuropædagogik i forhold til udvalgte beboere
- handleplansarbejdet kobles med et neuropædagogisk analysearbejde, og arbejdet fremlægges for den samlede personalegruppe
- flere medarbejdere arbejder sammen om de enkelte neuropædagogiske projekter, og får en fælles forståelse af de neuropædagogiske begreber
- neuropædagogik drøftes i den samlede personalegruppe og i teams på møder og i forbindelse med supervision
- der er mulighed for at genopfriske viden om neuropædagogik på korte kurser og på temadage
- der sker formidling og drøftelse på flere planer; gennem nyhedsbreve, på personalemøder osv.
- ledelsen sikrer tid og ressourcer til at arbejde med de neuropædagogiske projekter og til uddannelse og sparring.
Faldgruber ved implementering af den neuropædagogiske tilgang
Trods stor popularitet i det sociale arbejde påpeger flere forfattere, at der kan forekomme faldgruber, når tilgangen skal implementeres i den pædagogiske praksis. Dette indebærer bl.a. en advarsel mod at fokusere for meget på én specifik analysemodel samt stort fokus på personens udviklingsalder. Det kan medføre en risiko for, at personens udviklingspotentiale og livserfaring ikke iagttages, og at personen fastholdes på sit nuværende funktionsniveau. Herved opstår der en risiko for, at hensynet til personens livshistorie, erfaringer og egne mål bliver overset.
Kilder
Interview med pædagogisk konsulent, Landsbyen Sølund, d. 3. februar 2016 og afsnitsleder på Skovbo og medarbejder på Kastanjen, Sødisbakke, d. 4. februar 2016
Thybo, P. (2013): Neuropædagogik. Hjerne, liv og læring. København: Hans Reitzels Forlag