Den unges sociale, adfærds- og følelsesmæssige kompetencer kan være ændret.
Sociale kompetencer
Vær opmærksom på, hvor udviklede den unges sociale kompetencer er. Mange overser, at børn med erhvervet hjerneskade skal have egentlig undervisning i de uudtalte regler, der er afgørende i socialt samvær. Der findes metoder til at træne sociale færdigheder.
Den unges trivsel
Har den unge ikke indsigt i egne vanskeligheder, kan han/hun ikke kompensere. Har den unge stor indsigt i sine problemer uden at få den nødvendige hjælp til at kompensere, kan den unge blive deprimeret.
Unge med hjerneskade risikerer især i teenageårene at blive ensomme, og mistrivsel kan medvirke til udvikling af depression eller angst.
Tegn på mistrivsel
Når et barn udviser tegn på mistrivsel, er det vigtigt at undersøge årsagen. Lærere, pædagoger og psykologer kan med fordel beskrive barnets vanskeligheder og ressourcer grundigt. Det gør det lettere for en neuropsykolog at foretage de specifikke tests af barnets kognitive funktioner og give forslag til, hvordan undervisningsforløb kan tilrettelægges.
Depression kan udvikle sig, hvis den unge mistrives, og hvis barnet/den unge ofte har en følelse af at være bagud og får mange nederlag i dagligdagen. Det er derfor vigtigt, at omgivelserne er bevidste om, hvorvidt de stiller rimelige krav til den unge og sørger for, at den unge oplever flere succeser end nederlag – såvel fagligt som socialt.