Nedsat forarbejdningstempo

Hjernens forarbejdningstempo kan være nedsat på grund af hjerneskaden, så barnet/den unge har brug for mere tid til at tale, opfatte, løse opgaver og finde materialer frem.

Når et barn/en ung har nedsat forarbejdningstempo kræver det større anstrengelse for barnet/den unge at følge med fx i undervisning. Nedsat forarbejdningstempo må ikke forveksles med dårlig begavelse.

Nedsat forarbejdningstempo kan vise sig ved, at barnet/den unge:

  • Ikke når at fange hele beskeden og derfor ikke husker hele opgaveinstruksen.
  • Ikke kan komme i gang med opgaven – og har mistet overblikket.
  • Ikke kan overskue processen, hvis barnet/den unge presses til at arbejde hurtigere.
  • Risikerer at miste overblik og selvtillid hvis aktiviteten må afbrydes.
  • Har socialt svært ved at følge med fx ved ikke at nå at opfange vittigheder eller forholder sig for sent til en pointe i samtalen.

Støtte til nedsat tempo

For at støtte børn og unge med nedsat tempo i deres læring og udvikling er det afgørende at skabe struktur, tydelig kommunikation og give den nødvendige tid til at bearbejde information. Her er nogle konkrete eksempler, der kan gøre en forskel:

  • Giv tid når barnet/den unge skal formulere sig.
  • Giv tid og tal i korte sætninger. Lav gode pauser i informationsstrømme
  • Tjek om informationer, instrukser eller beskeder er forstået. Tjek fx flere gange.
  • Støt med huskelister både skrevne eller tegnede.
  • Brug diktafon eller mobiltelefon, så barnet/den unge kan høre beskederne en for en.
  • Afpas mængden af opgaver til det, barnet/den unge formår og kan nå.
  • Sørg for at indøve færdigheder til de er automatiserede. Det vil give et hurtigere tempo.
  • Oversæt sociale sammenhænge. Fortæl hvad der foregår og hvorfor.