Kommunikative udfordringer

Børn/unge med en erhvervet hjerneskade kan have forskellige sproglige og kommunikative udfordringer, som kræver støtte og forståelse.

Sproglige og kommunikative problemer kan være en udfordring for deltagelse i fællesskaber, og derved en mulig hindring for indlæring i skolen og sociale interaktioner.

Barnet/den unge kan have svært ved kommunikation herunder i forbindelse med sprogproduktion og sprogforståelse.

Udfordringer forbundet med sprogproduktion

  • Udtale
  • Sætte sætningerne rigtigt sammen
  • Finde de rigtige ord (årsag kan både være nedsat tempo eller ordmobiliseringsproblemer)
  • Bruge de rette ord i den rette sammenhæng
  • Lære overbegreber og abstrakte begreber.

Udfordringer forbundet med sprogforståelse

  • Forstå lange sætninger og holde sammen på en historie
  • Forstå passive sætninger, fx: Drengen vaskes af mor. Hvem vaskes?
  • Forstå placeringen af ord i sætningen, fx: Per slog Claus. Hvem slog?
  • Rumme flere beskeder på en gang, fx: Du må holde pause, når du har læst. Skal jeg holde pause nu?
  • Forstå abstrakte begreber, ordspil, ironi og ordsprog.

Udfordringer i kommunikationen

  • Tage tur i samtalen – ikke tale for meget eller for lidt
  • Holde den røde tråd i samtalen
  • Følge andres perspektiv i en samtale
  • Kommunikere med krop og ansigt.

Eksempler til at støtte et barn med kommunikative problemer

Du kan her læse mere om, hvordan du bedst støtter børn med kommunikative problemer.

  • Anvis barnet/den unge, hvad det skal, frem for at korrigere. Gentag fx sætninger og ord korrekt
  • Støt barnet/den unge i at bruge gestik og mimik til støtte for sproget og kommunikationen
  • Giv barnet/den unge ekstra tid til at tale og til at opfatte andres tale
  • Få vejledning af tale-hørekonsulent/audiologopæd.
  • Hav øjenkontakt med barnet/den unge, når du taler til det. Hvis barnet/den unge har problemer med delt opmærksomhed, kan du ikke forlange, at barnet/den unge ser på dig, når du siger noget.
  • Tal til barnet/den unge i korte, konkrete sætninger. Tal i et roligt tempo med tydeligt tryk for at fremhæve afgørende pointer.
  • Brug ikke ironi, humor eller sarkasme, hvis barnet/den unge ikke forstår det.
  • Brug ligefrem ordstilling: Når du er færdig, må du gå ud. Ikke: Du må gå ud, når du er færdig.
  • Støt gerne talen med kropssprog, fagter og visuel støtte, billeder og piktogrammer.
  • Støt barnet/den unge i at tage tur i samtalen fx med en bold: ”Du må tale, når du har bolden”.
  • Hjælp barnet/den unge, der ikke har lyst til at sige noget ved at aftale eller afprøve, hvad barnet/den unge skal sige.
  • Lær barnet/den unge at vedligeholde en samtale. Brug synlige symboler, der viser: ”Nu har jeg sagt noget, så er det din tur”.
  • Brug leg i sprogudviklingen. Mange spil indeholder sproglige elementer. Man kan fx lege, at modspilleren midlertidig er blind, så barnet/den unge er nødt til at forklare sig.
  • Støt barnet/den unge i at holde den røde tråd, fx: ”Det er interessant, men du var ved at sige…”