Der findes flere former for opmærksomhed, fx:
- Fokuseret opmærksomhed, der sikrer, at barnet/den unge kan fastholde en leg eller skolearbejde uden at lade sig aflede.
- Vedvarende opmærksomhed er hjernens evne til at skabe koncentration og at blive ved over længere tid.
- Delt opmærksomhed gør fx barnet/den unge i stand til at skifte fokus fra at se hvad der foregår i et rum til at kigge i en bog på et bord.
Opmærksomheds- og koncentrationsproblemer
Børn og unge med opmærksomheds- og koncentrationsproblemer kan have udfordringer med at fastholde fokus og koncentration i dagligdagen. De bliver ofte distraheret af omgivelserne, bemærker små detaljer og har svært ved at udelukke irrelevante stimuli. Det kan føre til, at de går i stå midt i en opgave, mister tråden i en samtale eller beder gentagne gange om at få beskeder gentaget.
Leg og læring kan også være udfordrende, da barnet let afledes af sanseindtryk som lyde, bevægelser eller følelsen af sult og tørst. Ligeledes kan skift mellem forskellige aktiviteter, som at lytte og tegne samtidigt, opleves som en udfordring.
Nedenfor ses eksempler på hvilke udfordringer der kan være tilstede ved opmærksomhed og koncentrationsproblemer.
Barnet/den unge kan have svært ved at:
- Holde fokus. Barnet/den unge ser sig hele tiden omkring, bemærker enhver bevægelse, fokuserer på irrelevante ting, fx et træ uden for vinduet, ”rod” i lokalet.
- Fastholde koncentrationen. Måske falder barnet/den unge i staver, virker som om han/hun ikke hører efter, beder måske ofte om at få gentaget beskeder, går i stå eller udfører tankespring, som andre ikke kan følge.
- Fastholde en leg eller opgave.
- Fastholde koncentration og opmærksomhed om en opgave, selv om barnet/den unge ikke har lyst til den.
- Skifte fokus, fx lytte og tegne på samme tid.
Eksempler til at støtte børn og unge for fagpersoner
Børn og unge med erhvervet hjerneskade har brug for støtte i varierende grad. Som fagperson kan du støtte og vejlede ved at:
- Beskytte mod forstyrrelser, fx ved at indrette klasseværelset med en ekstra afskærmet arbejdsplads til barnet.
- Aftale nøje, hvad barnet/den unge skal gøre, evt. understøttet af piktogrammer.
- Indlægge jævnlige pauser, hvor barnet/den unge fx kan løbe en aftalt rute udenfor.
- Bruge æggeur, der viser barnet/den unge, hvor længe det skal arbejde.
- Bruge mange skift i arbejdet, fx skift mellem skriftligt arbejde, læsning og opgaveark.
- Give barnet/den unge tilpassede taktile stimulationer. Fx dimseting eller kuglepude.
Hvis barnet eller den unge har svært ved at strukturere og gennemføre opgaver, kan følgende konkrete eksempler være en hjælp til at skabe overblik, motivation og fremdrift:
- Skab overskuelighed i opgaven. Fx ved at gøre en enkelt del af opgaven synlig, så barnet/den unge kan se rækkefølgen i opgaven.
- Forvent, at opgaven lykkes, forsøg at gøre barnet/den unge nysgerrig på opgaven.
- Fastlæg pause, så barnet/den unge ved hvornår pausen kommer.
- Få barnet/den unge til at nedskrive, tegne eller bruge diktafon til de vigtigste informationer.
- Giv opgaverne én ad gangen. Tjek, at barnet/den unge har forstået opgaven.
- Giv jævnligt feedback og feedforward: ”Det skal du lave bagefter”.
- Støt så meget som nødvendigt, da barnet/den unge kan have problemer med at komme i gang og afslutte en aktivitet.