Sensoriske udfordringer

Børn og unge med erhvervet hjerneskade kan opleve sensoriske udfordringer, som kan betyde begrænsede deltagelsesmuligheder i forskellige sammenhænge.

Her indsættes en kort metatekst om sensoriske udfordringer, der fungerer som indledning til de følgende underafsnit. 

Sensoriske udfordringer – hvordan viser de sig?

Sensoriske udfordringer kan påvirke barnet eller den unges hverdag og gøre det sværere at navigere i omgivelserne. Nedenfor finder du eksempler på, hvordan forskellige sanser kan være påvirket:

  • Følesans: Barnet/den unge er blevet mere sensitivt, specielt på hænder og fødder.
  • Synssans: Barnet kan have ændret samsyn, dybdesyn, afstandsbedømmelse og begrænset synsfelt.
  • Høresans: Hørenedsættelse på et eller begge ører og tinitus. Baggrundsstøj kan forhindre koncentration.
  • Øje-hånd-koordinering: Barnet kan fremstå klodset, kan fx have svært ved at bygge lego, taber ting og svært ved at koordinere syn og motorik.
  • Lugtesansen kan være mangelfuld eller helt væk.

Eksempler til støtte af et barn med sensoriske udfordringer

Små tilpasninger og de rette hjælpemidler kan give børn og unge med sensoriske udfordringer de bedste forudsætninger for at deltage aktivt i læring og fællesskaber. Her er nogle konkrete strategier, som kan støtte deres udvikling og trivsel:

  • Tilpas omgivelserne til barnets behov. Har barnet/den unge synsudfald til den ene side, bør materialet præsenteres fra den anden side.
  • Hent råd hos synskonsulent, der kan vejlede og sørge for fx gode lysforhold.
  • Brug mimik, gestikuler og brug billeder, der understøtter ord. Tale-høre-konsulenten/logopæden kan vejlede.
  • Brug hjælpemidler til børn/unge, der har nedsat følelsesregistrering i hænderne. Spørg ergoterapeut om hjælpemidler eller hent hjælp hos IKT- gruppen.