Vågenhed og energi

Børn og unge med erhvervet hjerneskade kan have udfordringer med vågenhed og energiniveau. Hjernens tilstand kan gøre, at der ikke sendes den rette mængde energi til, at barnet/den unge kan holde sig vågent og arbejde opmærksomt.

Måske sidder barnet/den unge uroligt på stolen, trommer med fingrene, vandrer rundt eller taler meget. Det er alt sammen barnets/den unges ubevidste forsøg på at jagte stimuli, der vækker hjernen.

Svingende vågenhed og energi

Børn og unge med erhvervet hjerneskade kan opleve store udsving i opmærksomhed, energi og koncentration, hvilket kan påvirke deres hverdagsliv.

Nedenfor er eksempler på, hvordan disse udfordringer kan komme til udtryk ved, at barnet/den unge:

  • Taber opmærksomheden
  • Udviser mental træthed
  • Bliver overaktiv og speedet
  • Er meget urolig: trommer med fingrene på bordet, vipper på stolen, vandrer rundt
  • Urolig ved krav om koncentration, fx piller næse, klør sig meget
  • Taler meget
  • Har svært ved at komme i gang og afslutte et arbejde
  • Kan fremstå doven
  • Falder i søvn
  • Fremstår uforudsigelig i energi og funktionsniveau og har en meget svingende dagsform.

Eksempler til støtte for barnet

For at støtte børn og unge med opmærksomhedsudfordringer kan konkrete tilpasninger i læringsmiljøet hjælpe dem med at fastholde koncentrationen og regulere deres energi.

Nedenfor er forskellige strategier, der kan anvendes i undervisningen og den pædagogiske praksis:

  • Benyt sensoriske hjælpemidler, fx kuglepude som sæde.
  • Mulighed for at skifte arbejdsplads.
  • Dosér arbejdskravet. Små mængder arbejde eller koncentreret opmærksomhed ad gangen.
  • Indlæg pauser.
  • Brug et æggeur/en timetimer, der viser, hvor længe barnet/den unge skal anstrenge sig.
  • Brug mange skift. Gerne skift i opgaverne fx mellem skriftligt arbejde, læsning og opgaveark.
  • Indlæringsspil ved computeren kan forlænge arbejdsperioden, da lysglimt, hurtige skift i opgaver og umiddelbar respons på opgaver påvirker opmærksomheden.
  • Læg krævende opgaver, når barnet har mest energi. Der kan være stor forskel på, hvornår på dagen barnet/den unge er mest oplagt.
  • Musik til arbejdet. Musik kan stimulere vågenhedsniveauet, og derved kan mere energi mobiliseres ved at høre musik.