Måske sidder barnet/den unge uroligt på stolen, trommer med fingrene, vandrer rundt eller taler meget. Det er alt sammen barnets/den unges ubevidste forsøg på at jagte stimuli, der vækker hjernen.
Svingende vågenhed og energi
Børn og unge med erhvervet hjerneskade kan opleve store udsving i opmærksomhed, energi og koncentration, hvilket kan påvirke deres hverdagsliv.
Nedenfor er eksempler på, hvordan disse udfordringer kan komme til udtryk ved, at barnet/den unge:
- Taber opmærksomheden
- Udviser mental træthed
- Bliver overaktiv og speedet
- Er meget urolig: trommer med fingrene på bordet, vipper på stolen, vandrer rundt
- Urolig ved krav om koncentration, fx piller næse, klør sig meget
- Taler meget
- Har svært ved at komme i gang og afslutte et arbejde
- Kan fremstå doven
- Falder i søvn
- Fremstår uforudsigelig i energi og funktionsniveau og har en meget svingende dagsform.
Eksempler til støtte for barnet
For at støtte børn og unge med opmærksomhedsudfordringer kan konkrete tilpasninger i læringsmiljøet hjælpe dem med at fastholde koncentrationen og regulere deres energi.
Nedenfor er forskellige strategier, der kan anvendes i undervisningen og den pædagogiske praksis:
- Benyt sensoriske hjælpemidler, fx kuglepude som sæde.
- Mulighed for at skifte arbejdsplads.
- Dosér arbejdskravet. Små mængder arbejde eller koncentreret opmærksomhed ad gangen.
- Indlæg pauser.
- Brug et æggeur/en timetimer, der viser, hvor længe barnet/den unge skal anstrenge sig.
- Brug mange skift. Gerne skift i opgaverne fx mellem skriftligt arbejde, læsning og opgaveark.
- Indlæringsspil ved computeren kan forlænge arbejdsperioden, da lysglimt, hurtige skift i opgaver og umiddelbar respons på opgaver påvirker opmærksomheden.
- Læg krævende opgaver, når barnet har mest energi. Der kan være stor forskel på, hvornår på dagen barnet/den unge er mest oplagt.
- Musik til arbejdet. Musik kan stimulere vågenhedsniveauet, og derved kan mere energi mobiliseres ved at høre musik.