Indsatser og metoder

Her kan du finde eksempler på indsatser og metoder, der kan anvendes i arbejdet med børn med bekymrende skolefravær.

Der findes ikke én indsats der kan afhjælpe bekymrende skolefravær for alle børn. Der er dog en række indsatser, som kan være relevante i relation til skolefraværsproblematikker gående fra de forebyggende og trivselsfremmende indsatser i det pædagogiske miljø over de foregribende indsatser til de indgribende og specialiserede indsatser.

Den rette indsats kan kræve, at der iværksættes flere samtidige tiltag på flere niveauer og i flere kontekster, for eksempel i klasselokalet, i hjemmet og individuelt til barnet.

Eksempler på indsatser og metoder målrettet børn med bekymrende skolefravær

Modellen henvender sig til kommuner, der vil udvikle deres tværfaglige samarbejde om bekymrende skolefravær. Modellen er udviklet af Social- og Boligstyrelsen i samarbejde med Herning Kommune, Hørsholm Kommune og Slagelse Kommune samt Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Læs modelbeskrivelsen på sbst.dk

Læs evalueringen på sbst.dk

Back2School er et kognitivt adfærdsterapeutisk behandlingsprogram beregnet til at hjælpe børn med bekymrende skolefravær. Behandlingen involverer både barnet, forældrene og skolen. Back2School er udviklet af forskere ved Psykologisk Institut på Aarhus Universitet.

Læs om Back2School på hjemmesiden for Center for Psykologisk Behandling til Børn og Unge, CEBU

U-start er en tværprofessionel taskforce mod skolefravær i Hvidovre Kommune. Indsatsen er beskrevet og evalueret af Metodecentret.

Læs U-Start indsatsbeskrivelse på Metodecentrets hjemmeside

Læs Evaluering af U-Start på Metodecentrets hjemmeside

Fordi målgruppen af børn med skolefravær er en bred gruppe med forskellige problemstillinger, er det generelt vigtigt, at indsatserne er helhedsorienterede og tager udgangspunkt i det enkelte barn og inddrager barnets omgivende miljø.

Samtidig skal der altid være fokus på forebyggende indsatser og på at håndtere bekymrende skolefravær tidligt i problemudviklingen.

Kontakt

Lise Skov Pedersen
S: Specialkonsulent