SIBS

2025

SIBS er et kort kommunikationskursus, der understøtter børn, der har søskende med handicap og deres forældre. Indsatsen er en tidligt forebyggende gruppeindsats, som er manualbaseret og ledes af fire uddannede medarbejdere.

SIBS er en indsats, der igennem fem, korte sessioner har til formål at styrke kommunikationen mellem søskende og deres forældre. SIBS arbejder med forælderens evne til at støtte op om deres børn og de følelser, som kan følge med at have en søskende med en funktionsnedsættelse. Forældrene undervises i at etablere og opretholde en god kommunikation omkring svære emner med deres barn, fx igennem psykoedukation og undervisning i måladfærden: lyt, udforsk, bekræft.

Børnene får lejlighed til at udforske og tale om, hvad det for dem vil sige at have en søskende med en funktionsnedsættelse. Samtidig får de mulighed for at møde andre søskendepårørende. I løbet af gruppeforløbet får barn og forælder mulighed for at øve sig sammen i at samtale.

VIVE har evalueret indsatsen og vurderer, at indsatsen er en lovende, tidligt forebyggende indsats. Indsatsen kan forbedre søskendepårørendes trivsel igennem en forbedret kommunikation i familien. 

VIVE skriver i evalueringen, at indsatsen balancerer udgift og effekt.

SIBS' målgruppe er børn i alderen 8-16 år, som har en søskende med en funktionsnedsættelse samt den ene forælder. Det anbefales, at søskendepårørende ikke selv har en diagnose, hvis de skal deltage i et SIBS-gruppeforløb.

SIBS er målrettet søskendepårørende mellem 8-16 år og den ene forælder i familier, hvor der er et eller flere børn med en funktionsnedsættelse. Indsatsen er afprøvet i en dansk kontekst på handicapmålgrupper, men vil sandsynligvis også have en positiv virkning på søskende til børn med somatiske sygdomme samt fx psykiatriske diagnoser, angst og spiseforstyrrelser.

Søskende kan have behov for støtte

Nogle søskende til børn med en funktionsnedsættelse kan være i risiko for at mistrives eller selv udvikle psykiske vanskeligheder. Andre bliver ikke påvirket i lige så høj grad.
Når en søskende har en funktionsnedsættelse, kan det skabe en anderledes rollefordeling i familien.

En søskende oplever måske at:

  • Påtage sig et større ansvar derhjemme
  • De får mindre opmærksomhed
  • Deres liv er meget anderledes end jævnaldrendes.

Forældres prioritering af ressourcer

I en familie, hvor et barn lever med en funktionsnedsættelse, tvinger det ofte forældrene til at prioritere de finansielle og emotionelle ressourcer. Det kan betyde, at de søskendepårørende kan føle sig glemt. SIBS klæder forældrene på til at forstå søskendepårørendes udfordringer, og kan understøtte hele familien med viden og følelsesmæssig støtte

SIBS er en manualbaseret gruppeindsats, der bl.a. indeholder psykoedukation, undervisning og samtaletræning. Indsatsen bygger på en tese om, at forbedring af kommunikationen mellem forælderen og den søskendepårørende kan gavne barnets trivsel.

SIBS er en kortvarig og manualbaseret gruppeindsats, som har fokus på at forbedre kommunikationen i familien. Formålet er at øge forældrenes opmærksomhed på barnet/den unge uden handicap og samtidig styrke dem i rollen, som samtalepartnere for deres børn.

Om indsatsen

Børn og forældre indgår i hhv. en børnegruppe og en forældregruppe, som sideløbende føres igennem manualen. Hver gruppe ledes af to gruppeledere, som skal sikre, at opgaverne gennemføres, og at alle deltagere i grupperne ses og høres, samt forstår indholdet. 

I børnegruppen er der, gennem samtale og små øvelser, fokus på barnets egne opfattelser, oplevelser og følelser forbundet til at have en søskende med handicap.

I forældregruppen anvendes psykoedukation, øvelser og samtale. I to sessioner træner den deltagende forælder måladfærden i samtale med deres eget barn.

Teorien bag indsatsen

SIBS bygger på tesen om, at en stærkere og bedre kommunikation kan understøtte den generelle trivsel hos den søskendepårørende. Det er derfor essentielt at forbedre kommunikationen mellem forælderen og barnet, som ikke er ramt af en funktionsnedsættelse.

SIBS kræver en tydelig struktur og rollefordeling, men kan derudover implementeres i de fleste organisationer og forvaltninger. Mange forskellige fagligheder kan påtage sig rollen som SIBS-gruppeleder, og der skal uddannes minimum fire medarbejdere til rollen.

I implementeringen af SIBS skal der dannes en tydelig struktur for arbejdet, aftales arbejdsgange og formuleres en klar rollefordeling. Der skal etableres rum for faglig refleksion, og det anbefales, at der gennemføres løbende evalueringer af indsatsen i kommunen.

Gruppeledere

Der uddannes mindst fire medarbejdere, som kan påtage sig rollen som gruppeleder. Medarbejdere med forskellige faglige baggrunde kan varetage funktionen, fx psykologer, familiebehandlere, pædagoger, socialrådgivere og SOSU'er. Det vigtigste er, at de har erfaring med at tale med børn i en faglig sammenhæng.

Fokus på målgruppen

Rekrutteringen til indsatsen skal struktureres. Der skal kommunikeres internt i kommunen for at gøre opmærksom på:

  • Målgruppens behov
  • At der er et tilbud rettet til søskendepårørende
  • At målgruppen skal opspores og rekrutteres ude i familierne.

Faglig forankring af SIBS

Det anbefales, at der gives tid til faglig refleksion og sparring og mulighed for, at gruppelederne kan øve sig og reflektere sammen.

Der er udgivet en implementeringsguide, som beskriver kommunale implementeringserfaringer fra et afprøvningsprojekt i Social- og Boligstyrelsen. 

Læs implementeringsguiden for SIBS her

På baggrund af evalueringen af indsatsen i 13 kommuner vurderer VIVE, at SIBS er en lovende, tidligt forebyggende indsats. Forældre i indsatsen vurderer, at kommunikationen i familien forbedres, og at børnene trives bedre.

VIVE har evalueret indsatsens afprøvning i 13 kommuner og vurderer, at indsatsens resultater ser lovende ud.

SIBS understøtter positiv udvikling

VIVE har evalueret på både kommunernes implementering og indsatsens virkning. Evalueringen viser, at SIBS balancerer omkostning og effekt, og at deltagelse i et SIBS-forløb understøtter en positiv udvikling af kommunikationen i familien. SIBS er derfor med til at forbedre søskendepårørendes trivsel. 

Evalueringen er baseret på både kvalitative interviews med de deltagende kommuner, og kvantitative før- og efter-målinger af børnenes trivsel og oplevelsen af kommunikationen.

Kommunernes erfaring

13 danske kommuner har været med til at afprøve SIBS over to år. Kommunerne fortæller om forældre, som oplever at have fået støtte til at forstå de udfordringer, som deres børn står i, og som kan anvende den måladfærd, de trænes i. Børn fremstår glade for at møde andre børn i samme situation og for at kunne spejle sig i dem.

Bredt set har kommunerne været glade for indsatsen. Nogle kommuner vælger at kombinere SIBS med eksisterende søskendegrupper.

Adskillige af de deltagende kommuner vurderer, at SIBS også vil have effekt over for andre målgrupper, fx til søskendepårørende til somatisk sygdom, angst, spiseforstyrrelser o.l.

Læs evalueringen af SIBS her

De samlede omkostninger, forbundet med SIBS, anslås til at være ca. 6.300 kr. pr. barn/forælder. Størstedelen af de samlede omkostninger går til drift, og en mindre del bruges på uddannelse og licenser.

Som en del af evalueringen af SIBS er indsatsens omkostninger beregnet. Analysen bygger på et scenarie, hvor en kommune eller organisation opstarter SIBS i 2022 og drifter indsatsen i en treårig periode. Det antages, at der hvert tredje år skal uddannes nye medarbejdere, grundet almen personaleudskiftning.

Resultater

De samlede omkostninger, forbundet med drift af SIBS i tre år, er ca. 367.000 kr., mens brutto- og nettoomkostninger pr. barn-/forældrepar beløber sig til ca. 6.300 kr. Langt størstedelen af de samlede omkostninger går til drift, mens en mindre del går til uddannelse og licenser.

Yderligere bemærkninger

Der vil være variationer i en række af de parametre, som er anvendt til omkostningsvurderingen. Der vil være udsving i omkostningerne, alt afhængig af hvor mange barn-/forældrepar, der deltager, og jo flere gruppeforløb, der afholdes, desto færre omkostninger i det samlede billede.

Følsomhedsanalyserne og de forskellige scenarier, der er taget udgangspunkt i, beskrives i omkostningsvurderingen.

Du kan læse omkostningsvurderingen af SIBS her

Kontakt

Helle Christina Bjærre T Nilsson
S: Specialkonsulent

Kort om indsatsen

Målgruppe:
Søskende til børn med handicap i alderen 8-16 år sammen med én forælder. 

Tilgang eller metode:
Manualbaseret gruppeforløb. 

Erfaringer:
Evaluering af afprøvning i 13 danske kommuner.

Implementeringsguide:
Hent SIBS´ implementeringsguide her

Forventet virkning:
Forbedret kommunikation i familien og forbedret trivsel hos søskendepårørende.

SØM-beregning:
Find SØM-beregningen for SIBS her